مطالب علمی

پروبیوتیک‌ها را بیشتر بشناسیم.

ریشه کلمه پروبیوتیک یونانی بوده و مفهوم آن “برای زندگی” است. سازمان جهانی بهداشت، این اصطلاح را به “میکروارگانیسم های زنده ای  اطلاق می کند که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات «سلامت بخشی» برای میزبان خود فراهم آورند.

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که با مصرف غذاهای تخمیری یا مکمل های حاوی آن‌ ها می توان آن ها را وارد بدن کرد. این باکتری های مفید تعادل جمعیت میکروبی روده را برقرار می‌کنند. برهم خوردن این تعادل به معنای وجود جمعیت زیاد باکتری‌ های مضر و جمعیت کم و ناکافی باکتری های مفید است. این عدم تعادل می تواند در اثر ابتلا به بیماری، مصرف داروها مثل آنتی بیوتیک ها، داشتن رژیم غذایی نامناسب و غیره بوجود بیاید . پیامدهای برهم خوردن تعادل جمعیت میکروبی روده شامل مشکلات گوارشی، آلرژی، مشکلات ذهنی، چاقی و غیره است.

فوائد مصرف پروبیوتیک ها:

  • کاهش مقاومت لاکتوز
  • جلوگیری از سرطان کولون، روده باریک، کبد و پستان
  • کاهش کلسترول خون و میزان جذب آن از روده
  • کاهش فشار خون
  • بهبود و تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت ها
  • درمان و پیشگیری از اسهال حاد
  • کاهش التهابات روده ای
  • کاهش آلرژی غذایی یا اگزما در کودکان
  • بهبود عمل گوارش و جذب مواد غذایی
  • کمک به ساخت ویتامین های گروه B و K
  • جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌ها
برچسب ها
مشاهده بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن